Festivalul SXSW – Inteligenţa artificială

Computerele nu vor umple probabil niciodată un stadion pentru un concert rock, dar sunt deja capabile să compună muzică şi fac acest lucru într-o manieră convingătoare, potrivit unei demonstraţii ce a fost realizată la Festivalul South by Southwest (SXSW) din Austin, un oraş din statul american Texas, transmite stiridinmoldova.md.

În realitate, un album întreg a fost deja conceput cu ajutorul unui program de inteligenţă artificială (AI), intitulat „I am AI” şi lansat în toamna anului trecut de Taryn Southern, actriţă şi cântăreaţă, care nu ştie însă să cânte la niciun instrument.

„Pentru primul cântec, m-am confruntat cu multe dificultăţi: scriam cuvintele, aveam linia melodică, dar îmi era destul de greu să compun muzica”, a explicat tânăra artistă în cadrul unei reuniuni organizate la South by Southwest, un festival aflat la confluenţa dintre cinematografie, muzică şi inovaţie tehnologică.

„În urmă cu doi ani, am auzit vorbindu-se despre muzica făcută de AI şi am cerut să fac un test cu Amper: în două zile, compusesem deja un cântec despre care aveam sentimentul că venea din mine însămi”, a relatat Taryn Southern.

Înfiinţată în 2014 la New York de un grup de ingineri şi de muzicieni, compania Amper face parte dintr-un colectiv de 10 start-up-uri care dezvoltă utilizări ale inteligenţei artificiale în domeniul muzicii. CEO-ul şi cofondatorul său, Drew Silverstein, nu are însă pretenţia să îi detroneze pe compozitorii umani.

Amper se sprijină de altfel pe o uriaşă bază de date pentru a crea fragmente muzicale. „Ideea este de a permite tuturor să se exprime prin intermediul muzicii, indiferent de profilul şi competenţele lor”, a declarat Drew Silverstein.

„Muzică funcţională”

Cu ajutorul unei interfeţe destul de simple, utilizatorul alege un gen muzical (rap, folk, pop…), o ambianţă (bucuroasă, tristă, energică) şi o durată. Maşina îi propune atunci un fragment, pe care utilizatorul poate să îl modifice după cum doreşte în funcţie mai mulţi parametri: instrumente, ritm, tonalitate, etc.

Piese precum „Pop corporate tender”, „Hip hop Trap sad”, rezultate ale experimentelor cu public făcute în Austin, nu au nimic de-a face cu succesele muzicale la scală planetară, dar au tonalităţi plăcute. Ele pot fi utilizate imediat pentru o muzică ambientală care ilustrează un videoclip sau un joc video, fiind lipsite de drepturi de autor. Este ceea ce specialiştii de la Amper au denumit „muzică funcţională”, în opoziţie cu „muzica artistică”.

Taryn Southern insistă asupra faptului că a modificat foarte mult piesele muzicale produse cu ajutorul Amper, obţinând până la 60 de versiuni diferite.

„Pentru mine, este doar un instrument pe care pot să îl utilizez în procesul meu creativ: eu sunt în continuare şefa. AI m-a forţat să ies din baza mea creativă, cu rezultate neaşteptate”, a declarat artista americană.

„0 şi 1”

Ea recunoaşte totuşi că s-a temut să nu fie „masacrată” atunci când albumul ei a fost lansat, însă a reamintit faptul că noile tehnologii utilizate în muzică au fost întotdeauna criticate la început, înainte de a deveni un fel de monedă curentă, după cum s-a întâmplat cu sintetizatoarele şi software-urile ce permit artiştilor să cânte corect în studiourile de înregistrări.

„Cred că vom auzi în curând multă muzică compusă de computere şi nu este nimic rău în asta. Însă computerele nu sunt creative, sunt doar 0 şi 1. Poezia generată de computere este cu adevărat oribilă!”, a spus Jay Boisseau, expert în inteligenţă artificială şi super-calculatoare, care lucrează pentru compania Dell.

Pentru Lance Weiler, scriitor şi cineast american care foloseşte AI pentru a-şi îmbogăţi operele, „colaborarea dintre o maşină şi artist este elementul important, ea permite îmbunătăţirea felului în care vă exprimaţi propria creativitate”.

Însă nici el nu consideră că maşina poate să creeze singură: „AI sfârşeşte întotdeauna prin a eşua pe undeva (…) E ca şi cum ai interacţiona cu un copil mic şi capricios, trebuie să implementezi proceduri pentru ca el să nu se rănească!”.

„AI este bună pentru toate sarcinile obiective, pentru lucrurile la care se poate răspunde cu „da” şi „nu”: să conduci o maşină într-o manieră sigură, să recunoşti un chip. Pentru o experienţă artistică, este ceva diferit şi nu va fi niciodată perfect”, a subliniat Drew Silverstein.

Dar, în final, o maşină poate fi creativă sau nu?, a întrebat din public un muzician britanic, prezent la Festivalul SXSW.

„Rămâne un algoritm, oamenilor poate să le placă, dar nu este ceva complet nou. În stadiul artei actuale, nu poate fi vorba despre ceva „creativ”, a tranşat Ray Boisseau.

„Nu încă!”, a răspuns imediat patronul companiei Amper.

Share this Post!

Related post

0 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.