Editorial // Genericul campaniei electorale: “чем она нам запомниться?”

Perioada electorală a început, iar actorii politici și-au intensificat acțiunile în vederea atragerii de partea sa a voturilor cetățenilor. De mai mulți ani asistăm la mișcări politice mai puțin „radicale” din partea concurenților electorali, ceea ce ne face într-o manieră să credem că, clasa politică s-a disciplinat și încearcă să demonstreze cetățenilor o maturitate în decizii și acțiuni.

Ca în orice campanie, asistăm și la lucruri mai puțin obișnuite, dar și acestea într-o măsură, sunt necesare din perspectiva unor tehnologii politice, menită să majoreze sau din contra să micșoreze raitingul unui anumit actor de pe mapamodul politic al Moldovei. Orice campanie, deobicei se caracterizează prin apariția a unor “know-how-uri” politice, strategice, de acțiune etc.

O noutate a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 11 iulie a fost apariția pe scena politică a Blocului Renato Usatîi, care din perspectiva formațiunii pe care o reprezintă primarul de la Bălți ar fi o trambulină pentru accederea sa în Parlament. Posibil, acest fapt este generat de un procentaj foarte mic pe care îl vedem în sondaje atribuit Partidului Nostru, fără vreo șansă reală de a accede în Parlament. În acest sens,  observăm că s-a purces la o tehnologie politică de creare a unui bloc personificat cu numele său, din două partide afiliate, dintre care unul în genere nu participă în viața politică de zi cu zi, fiind mai degrabă un partid “rezervă”. În rest, retorica liderului acestuia nu s-a modificat substanțial de la ultimele alegeri, fiind des utilizat un limbaj mai puțin corect și cenzurat în raport cu alți politicieni, instituții.

Coagularea forțelor de stânga reprezintă o altă noutate în această campanie, or, cunoaștem cu toții că acest electorat are o prezență masivă în rîndul cetățenilor și se mobilizează disciplinat pentru participare la alegeri. În acest context, observăm mai puține discuții și polemici în momentul constituirii acestui bloc al comuniștilor și socialiștilor, fiind prezent elementul de corectitudine la întocmirea listelor electorale. Надо отдать должное советской закалке, имеющейся у большинства участников данного блока.

Partidele de dreapta nu au venit cu careva idei noi sau viziuni, axîndu-se pe retorica sa anterioară. Principalul partid de pe eșchierul de dreapta– Acțiune și Solidaritate, menținându-și viziunea din alegerile anterioare demonstrează continuitatea în parcursul său ca partid, fiind axat pe probleme clar delimitate și resimțite de cetățeni. Acest factor este mai rar întâlnit în societatea noastră, unde deobicei suntem martori la schimbarea declarațiilor, opiniilor de către actorii politici. Campania electorală PAS se bazează consecvent pe câteva idei principale, din care reies mai multe soluții de îmbunătățire a climatului din societate.

Partidele unioniste, cum ne-am obișnuit cu toții, se află în procesul continuu de încercări de unificare a polului pro-românesc, care, după cum ne arată istoria, nu se încununează cu succes, or Blocul Unirea s-a tranformat în AUR. Probabil, mizează că pe lista unui partid vor reuși să adune voturile necesare trecerii pragului electoral. Ca Bloc – desigur procentajul fiind mai mare, ce lipsește liderii unioniști de șansa de a se regăsi în fotoliul de deputat.

Retrospectiva redată mai sus, ne conduce spre ideea unei campanii electorale tipice, de fapt, care nu se va deosebi în mare parte de alții. Astfel, din cele analizate, sunt de părerea că genericul campaniei electorale actuale se va asocia cu cuvântul “зелёнка”, acest moment fiind cel mai mediatizat în ultima vreme, începînd încă cu perioada preelectorală, care pînă în prezent nu își pierde actualitatea. Actualitatea acesteia se manifestă prin faptul că zilnic apar noi subiecte de știri la această temă, cu noi detalii, filmări, explicații. O parte din societate, presă, atacă dur comportamentul echipei PACE conduse de Gheorghe Cavcaliuc, or argumentul forte în acest caz al formațiunii este “că prin acest gest partidul luptă contra acelor oficiali corupți care fură vaccinul de la oameni”.

Chiar îmi dau aici o întrebare? De ce acestui subiect îi sunt dedicate atâtea noutăți, comentarii, tirajate inclusiv de către formațiuni politice. Dar o altă întrebare mai importantă survine – Toate aceste știri, în aduc daună liderului PACE – Cavcaliuc, sau invers îi aduc dividende, inclusiv politice. După așa o mobilizare a tuturor politicienilor, a presei, prin subiecte noi și noi de știri, trebuie să confirmăm, că acest PACE a devenit destul de cunoscut în societate într-un termen restrâns, a reușit deja să apară în cercetările sociologice, iar echipa sa s-a înregistrat în cursa electorală.

La acest subiect vin cu un sfat pentru partidele mai ales de dreapta – “Cu așa o publicitate gratuită făcută lui Cavcaliuc o să ajungeți colegi de Parlament după 11 iulie și veți fi permanent „под прицелом секретного оружья” a Partidului PACE – “ЗЕЛЁНКА””.

Autor: Maxim Brăila

Share this Post!

Related post

0 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.